Kreativne i maštovite radionice iz biologije i kemije u svakodnevnom životu

Za učenike predmetne nastave održale su se tri radionice 24. i 25. siječnja u sklopu projekta "Regionalni znanstveni centar Panonske Hrvatske". Edukacije su se održale u novoobnovljenim prostorijama Osnovne škole "Josip Kozarac", Braće Banas 2, Josipovac Punitovački.

Prva na rasporedu bila je radionica Pretvori pametni telefon u mikroskop predavačice Sanje Malević, dipl. ing. Radionicama su prisustvovali učenici osnovne škole iz Popovca, Petrijevaca i Ladimirevaca.

Prvi dio radionice održan je 24. siječnja pod nazivom Drugačiji pogled na svijet u trajanju od 45 minuta. U uvodnom dijelu definiran je pojam mikroskopa, najvažnije činjenice o mikroskopu, na modelima demonstrirani dijelovi mikroskopa i naglašena upotreba mikroskopa u znanosti. Učenici su razlikovali mono i binokularne mikroskope, digitalne mikroskope i USB mikroskope i pribor za mikroskopiranje. Sljedeća vježba započela je analizom različitih tvari (šećer, himalajska sol, papar, sezam) digitalnim mikroskopom i mikroskopiranje preparata dijelova insekata (krila, ticala, glave i ekstremitete) pod različitim povećanjem mikroskopa. Zatim je učenicima interpretirana priča o jednostaničnom forenzičaru koja je naglasila važnost mikroskopa u forenzici.

Drugi dio radionice održan je 25. siječnja pod nazivom Pretvori pametni telefon u mikroskop u trajanju od 45 minuta. Učenicima je prezentiran postupak izrade mikroskopa, nakon čega su dobili pisanu i slikovnu uputu i podijeljen im je materijal i alat za vježbu. Učenici su prema uputi sastavili mikroskop, na fokusnu leću postavili pametni telefon, a pokretanjem kamere su pronašli sliku preparata.

Edukacija Čarobni svijet kemije održana je 24. i 25. siječnja u trajanju 45 minuta za ukupno 27 učenika. Radionica je učenicima probudila veliki interes, kreativnost te istraživački duh za STEM područje. Učenici su sa oduševljanjem izvodili i promatrali pokuse, zapisivali opažanja i zajednički donosili zaključke što pokazuju i rezultati provedene ankete na kraju radionice (evaluacija). Izvodeći pokuse razvijali su sposobnost razlikovanja svojstava i vrste tvari, kemijskih i fizikalnih promjena, sposobnost samog izvođenja pokusa, povezivanja i logičkog zaključivanja, povezali rezultate i zaključke izvedenih pokusa s konceptualnim spoznajama. Radionicu je pripremila i vodila Ivana Drobina Truntić, prof. iz Srednje strukovne škole Antuna Horvata u Đakovu.

Dvodnevna radionica Izrada pralina održana je u trajanju od 2 x 90 minuta, a predavačica je bila Marija Katilović, dipl. ing. prehrambene tehnologije.

Prvog dana radionice učenici su se upoznali s teorijskim dijelom i prezentacijom o čokoladi i izradi pralina. Učilo se o povijesti čokolade, kakau kao jednoj od glavnih sirovina u izradi čokolade, zanimljivostima vezanih uz samu proizvodnju čokolade. Učenici osnovne škole naučili su koji se još sastojci koriste u proizvodnji, te njihova svojstva bez kojih je nezamisliva današnja proizvodnja čokolade. Poslušali su priču o nastanku pralina SSŠ Antuna Horvata i glavnim likovima te priče o Jakobu i Sofiji Heibel.

Drugi praktični dio radionice održan je sljedećeg dana. Učenici su s nastavnicom mentoricom izrađivali praline. Objašnjen im je cijeli postupak i sve faze izrade, materijali i sirovine od kojih se izrađuju praline, a posebna pozornost bile je usmjerena na tempiranje čokolade kao jedne od najvažnijih faza u postupku dobivanja kvalitetnih pralina koje jako ovisi o zadanim temperaturama na kojima se sirovina grije i hladi. Ova praktična aktivnost im je bila jako zanimljiva jer su sami proizveli praline po uputama nastavnice mentorice. Na kraju su svi učenici imali priliku kušati praline koje su sami izradili.